Drie lezingen over Russisch op Congres Levende Talen Online op 26-11-2021

Op 26 november 2021 vindt het Congres Levende Talen plaats, opnieuw online. Het thema is ‘Taal in Beweging’. Lees hier de vooraankondiging op het Congres Levende Talen Digitaal (2020): ‘Verrassend en leerzaam’.

Bij het thema ‘Taal in Beweging’ heeft de sectie Russisch drie sprekers uitgenodigd om een workshop te geven. Daarnaast zijn er natuurlijk nog vele andere interessante workshops om uit te kiezen. Leden van (de sectie Russisch van) Levende Talen nemen gratis deel aan dit inspirerende congres. Aanmelden kan vanaf 1 oktober 2021 bij Congres Levende Talen.

Workshop A3: Marjolijn Muntinga

De eindeloze mogelijkheden van ABBYY Lingvo: snel doorzoekbare woordenboeken en effectieve terminologielijsten

ABBYY Lingvo biedt digitale woordenboeken aan voor verscheidene talencombinaties. Met een druk op de knop kun je gelijktijdig zoeken in de verschillende woordenboeken. Dat scheelt veel tijd. Maar wist je dat je aan ABBYY Lingvo ook je eigen terminologielijsten kunt toevoegen? Toepasbaar voor in de taalles en onmisbaar voor vertalers. In deze workshop laten we zien hoe het werkt.

Workshop B10: Elizaveta Gaufman

Fenja in het moderne Russische (politieke) vocabulaire: Taal van (on?)vrijheid

Wat hebben het Rotwelsch, Russische middeleeuwse handelsreizigers, Isaak Babel en Goelag-gevangenen gemeen? Fenja, ooit de taal van ofenja’s, marskramers die woorden gebruikten uit het Soezdal-dialect. Het bevatte vaak Jiddische en Hebreeuwse woorden die niet te begrijpen waren voor gewone Russen. Met de gevangenzetting van vele Sovjetburgers tijdens de repressie, werd fenja de officiële taal van de Goelag-gevangenen. Tegenwoordig gebruiken Russen fenja zonder zich zelfs maar te realiseren dat deze woorden door het hele Euraziatische continent reisden. Voertaal Nederlands, kennis van Russisch niet nodig.

Workshop C19: Josha Sietsma & Linda van der Zwaan

Literatuur lezen en bespreken in de les Maatschappijleer – een proefles

Leerlingen waarderen het lezen van literatuur wel degelijk, zolang de docent hen meeneemt in het verhaal en uitleg geeft over de thematiek. Twee docenten maatschappijleer gebruiken tijdens hun lessen Russische literatuur als middel om maatschappelijke vraagstukken in de klas bespreekbaar te maken. Aan de hand van het absurdistische verhaal ‘De Jas’ van Gogol (van tevoren lezen) behandelen ze in deze interactieve workshop thema’s als hiërarchie en statusverschillen, bezit, erbij willen horen, erkenning en schoonheid. Josha en Linda presenteren een direct toepasbare werkvorm en denkwijze.